Πέμπτη 1 Σεπτεμβρίου 2011

Η ΥΣΤΑΤΗ ΣΤΙΓΜΗ- ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΑΠΟ ΦΩΤΕΙΝΟΣ ΝΟΥΣ- ΠΑΥΛΟΣ ΣΙΔΗΡΟΠΟΥΛΟΣ


Ακούστε το τραγούδι για αρχή. Αν σας αρέσει μπορείτε να συνεχίσετε. Διαφορετικα.....:( , δεν ευθύνομαι



Για αλλάγη της κατάστασης, για να φυγουμε λίγο από το πολιτικό και κοινωνικό περιεχομένου, είπα να γραψω μια ανάλυση πάνω σε ένα από τα πιο αγαπημένα μου τραγουδια. Πριν συνεχίσεις για την αναλυση να διευκρινισω τα εξής:
  1. Αν και ακουω Παυλο Σιδηρόπουλο, δεν ειμαι αριστερός. Ξέρω σε καθε περίπτωση να εκτιμω το καλό και το ωραίο.
  2. Δεν καταφέρομαι κατά των γυναικών, αλλά κατά των ελλατωμάτων αυτών
  3. Διαφορες προσωπικές καταστάσεις, με ωθησαν σε αυτη τη κινηση
  4. Οι περισσότεροι μπορεί να διαφωνείτε με την αναλυση μου, αλλά έτσι αντιλαμβάνομαι τα πράγματα ετσι τα γραφω
  5. Η λογοτεχνική ανάλυση... είναι μονο και μονο για δικό μου κέφι. Άλλωστε ο Παύλος ειναι τόσο σαφής και ευκολονόητος στο τραγουδι , αλλά και συνάμα προφητικός που δεν απαιτείται κανένα ειδος φλυαρίας
Το ξέρω γκόμενα εσύ με τ' άγριο ύφος : ως γκόμενα με άγριο ύφος εννοεί, τις κατακτητικές βλέψεις ολων των γυναικών. Μια γυναίκα μπορεί με ευκολους ( αθέμιτους και μη) τρόπους να αποκτήσει οτι θέλει.Η γυναίκα είναι κάτι αντίστοιχο σαν τα αγρια θηρία στη φυση που κατασπαράζουν τα αδυναμα ζώα για την επιβιωσή τους. Θηρία λοιπόν οι γυναίκες, πιο αδύναμα οντα οι άντρες. Πριν διαφωνησετε μαζί μου σκεφτείτε τι λέει ο λαός : « το μουνί σερνει καράβι»
μετράς για αδυναμία την ηδονή : ένα απλό παράδειγμα. Ένας άντρας μπορεί να ψάχνει μηνες και χρόνια για μια θέση εργασίας. Μια γυναίκα αν αποφασίσει να ανοίξει τα πόδια της στον εργοδότη, για πόσο;
για σένανε σημαίνει υποταγή : Έχοντας οι γυναίκες αυτό το πλεονέκτημα , μπορούν και τρέπουν τα πράγματα όπως αυτές θέλουν. « Όλες οι γυναίκες ειναι πουτάνες» λένε οι άντρες. Πόσοι από αυτους ομως θα αρνιόντουσαν να συνουσιαστούν με μία από αυτές; Θυσιάζουν άραγε την αντρική τους τιμή στο μολυσμένους βωμούς των ηδονών; Πληρης ξεπεσμός επομένως!!!
Ένα συγχρονο και ευτελές τραγουδι των MASTER TEMPO, λέει για την γυναίκα « σε αφηνει να διαλέξεις και στο τέλος παίρνεις οτι θέλει αυτη» . Στο παρακάτω στιχο ο Παύλαρος, διευκρινίζει και αναλύει περισσότερο τα εως εδώ
Ζητάς να κατακτάς χωρίς να κατακτιέσαι : Όλες οταν γουστάρουν κάποιον, τον ριχνουν τις περισσότερες φορές στο άψε – σβησε. Εδώ όμως θα πω , αυτο που λέει και ο μεγάλος καμακίστας και διδάσκαλος, eric weber ( αδικα θα κάνετε αναζητηση στο google, αναζητηστε τα βιβλία κατευθειαν απο βιβιλιοπωλείο) , δεν υπάρχουν δυσκολες γυναικες ( οσον αφορά την κατακτηση τους) , υπάρχουν αυτές που το παίζουν δυσκολες... Όμως υπάρχει παρολαυτα κάποιο όπλο, που μπορεί να αντιμετωπίσει την γυναικεία τρέλα και παραφροσυνη, το οποίο δεν ειναι άλλο παρά η ντοπροσύνη και η ευθυτητα. Δηλαδή δυο βασικά χαρακτηριστικά του αντρικου φύλου. Και ποσες ακόμα φορές μια γυναικά , για οποιδήποτε θεμα, εχει καταφέρει να περάσει το δικό της, απλά κλαίγοντας. Πάλι έχουμε κατάκτηση.Για αυτό και ο μεγάλος Στρατος λέει: « μάτια που κλαίνε μη τα πιστευεις»
μα κάποιος κοίτα που ξαφνικά
δήθεν χωρίς να θες : Δηθεν γιατί είπαμε όλες το παίζουνε δυσκολες, ηθικές και όχι πουτάνες. Ο Ναπολέωντας ειχε πει: « ολες οι γυναικες ειναι πουτάνες εκτός από τη μάνα και την αδερφή μου». Μα υπάρχει κανείς που να πιστευει πως υπάρχει γυναικα που να μη λατρευει να το « παίρνει» ( κατα κυριολεξία). Για να μην ειμαι απόλυτος , υπάρχουν κάποιες ελάχιστες εξαιρέσεις... αλλα μην ενθαρυνεσαι γιατί εσύ γυναίκα που θα διαβάζεις αυτές τις σειρές είσαι στο υπόλοιπο 99,9999 %
σε ξάπλωσε γυμνή : Κάποιοι πιστεύουν οτι το παρόν άσμα αναφέρεται στη χρήση της Ηρωίνης. Το αποκλείω παραγωδώς. Αναφέρεται σε μια γυναικα , που την εριξε κάποιος στο κρεβάτι ( « ξάπλωσε» )
Μια νύχτα ολόκληρη σ' ένιωθε που ψαχνόσουν : Γυναικείες ανασφάλειες ή μήπως γυναικεία ψέματα για να αποφύγουν δυσάρεστες και ανεπιθυμητες καταστάσεις; Έχουν δικιο όσοι λένε οτι η γυναικα ειναι το ομορφοτερο και το χειρότερο πράγμα στο κόσμο.
ποτέ του δεν κατάλαβε τι θες και το γιατί : Εδώ ο Παύλαρος, δεν λέει και κάτι πρωτότυπο... σε σχεση με όλα τα άλλα. Υπάρχει κανείς που να ξέρει με σαφήνεια τι ακριβώς θέλει πραγματικά μια γυναίκα; « της γυναίκας η καρδιά είναι μια άβυσος, πότε κόλαση και πότε παράδεισος» σημειώνει ο Στράτος Διονυσίου
δεν ήξερε πως θέλεις να σε παίρνουν : Αναφορά σε κάποιο φανταστικό πρόσωπο το οποίο δεν έχει επίγνωση τι εστί γυναίκα. Αν ο άντρας σκέφτεται μια φορά το σεξ την ημέρα, η γυναικα το σκέφτεται 10. Άλλωστε , έχει και τις αντοχές με το μέρος της
μα προς Θεού αυτό ποτέ να μη φανεί
ακόμα και την
ύστατη στιγμή : Σε αυτό το στίχο οφείλεται και ο τίτλος του άσματος! (Η υπογραμμιση δικιά μου). Όλες το παίζουν τόσο δύσκολες... αλλά είναι τόσο εύκολες. Αυτό βεβαια όμως δεν ειναι το θέμα του ποιήματος, αλλα η υποκρισία των ανθρώπων και προπάντως των γυναικών. Δεν θέλω να κατηγορήσω, όπως είπα και παραπάνω τις γυναίκες, ουτε καταφέρομαι εναντίον τους, αλλά πιστεύω πως όσα γραφω έχουν τεράστια σχέση με την αληθινη πραγματικότητα
Εδώ ξεκινάει η αφήγηση μιας υποτιθεμενης ιστορίας, αλλάζοντας ταυτόχρονα και ο ρυθμος του τραγουδιού!
Σου 'πε να σε πετάξει σπίτι κι είπες ναι : Μέχρι εδώ όλα καλά για τον άμαθο και άβγαλτο άντρα
αφ' υψηλού περήφανα σκληρή : Είπαμε το τραγούδι το αφιερώνει στις φεμινίστριες... Που ειναι η γλυκυτητα και η τρυφερότητα των θηλυκών;
Εγωισμός, εγωισμός και πάλι εγωισμός
στο δρόμο χύμηξε και του 'πες ένα όχι : Κλασικός τρόπος χυλόπιτας .....
σάμπως να του 'λεγες να παίξει λίγο : Η γλωσσα του σώματος λέει πάντα περισσότερα λόγια και τις συνήθως πληγωνουν περισσότερο
το παιχνίδι του βιαστή
: Σούξου- μούξου.... φιλάκια χαϊδάκια και όταν ο άντρας, αποφασίζει να φερθεί οντως ως « άντρας» 'ερχεται η ατιμωτική ταπείνωση
Πιο γρηγόρος από εδώ... ο ρυθμός με περισσότερη ανάλυση της παραπάνω στροφής!
Εξω από το σπίτι σου 'πε κάτι για καφέ
κι είπες το ναι :

κοίταξε του 'πες θα 'ναι μόνο για καφέ : Κάτι αντίστοιχο με ακριβώς την παραπάνω στροφή... δεν πιστευω οτι χρειάζεται κάποιος ιδιαίτερος σχολιασμός εδώ
μπαίνοντας σου 'σβησε το φως : όταν ομως ξαναλάμψει το φως τότε θα φανερωθει η αλήθεια, η οποία συμφωνα με την ετυμολογία ειναι αυτό που δε κρύβεται ποτέ
κι έτσι βρεθήκατε γυμνοί και εσύ κι αυτός
: σκεφθείτε πως βρίσκεστε εσύ και αυτός/ αυτή μέσα σε ένα σκοτεινό δωμάτιο « γυμνοί»
ενναλαγή ρυθμού και πιο αργός.....
Δεν το περίμενες ξέρω σ' έγδυσε με το ζόρι: Εδώ φαίνεται ξεκάθαρα η ειρωνεία του Παύλου προς την υποκρισία των γυναικών
κι ήταν βιτσιόζικο αγόρι
ήθελε να στο κάνει από πίσω : Το μοναδικό αποσπάσματος του άσματος που θίγει και τους άντρες. Ζούμε σε έναν ηθοπλαστικό κόσμο , σε μια φαρισαϊκή κοινωνία. Ποιος άντρας δεν θα θελε να χε ολοκλήρωσει στην όπισθεν πλευρά των γυναικών; Σχεδόν όλοι... Γιατί όμως κάποιοι το παίζουν ιστορία και ότι δε θέλουν. Μηπως για διπλωματικούς λόγους; Δεν νομίζω να υπάρχουν διπλωματικές συζητήσεις σε αντρών συζητήσεις. Την τεκμηριωμένη αποψή μου περί πρωκτοβασίας , θα την δείτε σε άλλο άρθρο
σε τόσες χάρες άντε στην κάνω : άλλο που δεν ηθελε και ο μεν και η δε....
του 'πες και τη χάρη αυτή : Στην αρχή είναι ο πόνος... μετά γινεται απόλαυση...
κι ήταν αδιάφορη κι άκρως φλεγματική
ακόμα και την ύστατη στιγμή
: αφού ολοκληρώθηκε η συνουσία με τη συγκατάβαση και των 2, ίσως ηρθε η ωρα να θαφτεί. “Μην μας βγει και το ονομα και μας κακοχαρακτηρίσουν δα”
Και ακόμα πιο αργός ο ρυθμός...Στη τελευταια στροφή, πιστευω οτι ο Παύλος βγάζει ολο το συνασθημα του, όλη την απογοητευσή του, όλη τη δυσαρεσκειά του. Αυτό φαίνεται από την ενναλαγη προσώπου. Ενώ σε όλες τις παραπάνω στροφές , αναφέρεται σε γ' ενικό ( δηλαδή γενικά και αόριστα), εδώ γινεται συγκεκριμένος!
Απλά απολαύστε την, την τελευαταία στροφή, χωρίς ενδιάμεσα σχόλια
Κι ήταν αργά όταν σε βρήκα να τα πίνεις
τώρα το σώμα σου ζητούσε τη δικιά του πληρωμή
χαμένη μες το ίδιο το δικό σου το παιχνίδι
κρατώντας πάντα με τ' αρσενικά την ίδια πισινή
έψναχνες τώρα στα τυφλά για λίγη ηδονή
προπάντων για την ύστατη στιγμή


Κλείνει με αυτη τη στροφή ως γενικό συμπέρασμα όλων των παραπάνω. Αλήθεια τι είναι γυναικα; Τι άντρας ; Γιατί τόση υποκρισία; Γιατί να δεχθεί λογοκρισία αυτό το τραγούδι; Όπως και να χει εμείς, που ξέρουμε να διακρίνουμε το καλό, το ωραίο, το ευρυθμο θα το ακόυμε ακόμα και την ΥΣΤΑΤΗ ΣΤΙΓΜΗ

Κάποιοι μπορεί να μην το κατάλαβαν το νοημα του ασματος, παρόλο την ανάλυση που έκανα. Δε μπορώ δυστυχώς να κάνω πάνω σε αυτό. Για να καταλάβεις κάποιο τραγούδι σαν αυτό, θέλει να έχεις ερωτευτεί, να έχεις πονέσεις , να έχεις απογοητευτεί, να, να.... Και σαν ελληνικός λαός που ειμαστε τα έχουμε ζησει όλα αυτά από τα 10 μας ακόμα.

Τελειώνοντας να παραθεσω κάποια σχόλια κορυφαια που διαβασα από διάφορες ακροατές του τραγουδιου

α) προφητικότατος
β) με ποιο δικαίωμα ρε Παύλο εγραψες τραγουδι για την δικιά μου γκόμενα
γ) Πάντα μπροστά και πιο φεμινιστης απο τις φεμινίστριες

3 σχόλια:

greecelands είπε...

Συχνά μου φεύγει ο λογισμός και έρχεται μαζί σου και σου κρατάει συντροφιά μην είσαι μοναχή σου

Ανώνυμος είπε...

Πιο φεμινιστης και από τις φεμινίστριες λέει, το γιδι...που ανάθεμα κι αν ξέρει τι είναι ο φεμινισμός. Άλλα ως εκεί έχουμε φτάσει. Η αρρωστημένη ανδρική επιβολή έχει απλώσει τα πλοκάμια της παντού, μέχρι και το τι είναι φεμινισμός, δηλαδή τη μοναδική φωνή που είχε μείνει να ανήκει πραγματικά στις γυναίκες, έφτασαν να το ορίζουν οι άντρες. Και από αυτό δεν ξεφεύγουν ούτε καλλιτέχνες που τους θεωρούμε "επαναστάτες".

Μια παλιά γνωστή μου, πολυ μορφωμένη και σοφή γυναίκα, μου είχε πει κάποτε: "Να ξέρεις, αν ποτέ έρθει σε αυτή τη γη κάποιος αληθινός επαναστάτης, δε θα είναι αντρας".
Έπρεπε να μεγαλώσω κι εγώ και να περάσουν τόσα χρόνια για να καταλάβω τι εννοούσε και πόσο δίκιο είχε...

Μίλα μου για σένα είπε...

Αυτό. Αυτό Αυτό Αυτό. Η "ανάλυση" αυτή είναι τόσο βαθιά σεξιστικη. Κι ας είχε γραφτεί το 2011 μου περνάει αδιάφορο.μαθετε λοιπόν κύριοι ότι όλοι οι ασυμβίβαστοι και αναρχικοί και λοιποί τυπαδες, στην ισότητα ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΠΛΑΣΜΑΤΩΝ. Στην αυτοδιάθεση των γυναικών. Επισης το λεγόμενο "παιχνίδι του βιαστη" που αναφέρεται στους στίχους το παίζουμε κάθε μέρα. Και δεν είναι παιχνίδι.